Beton Coentunnel minder brandwerend dan zou moeten

Mogelijke renovatie duurt maanden

Amsterdam – Het beton van de Coentunnel is minder brandwerend dan zou moeten. Dit blijkt uit labaratoriumtesten die Rijkswaterstaat heeft laten uitvoeren op deze specifieke betonsoort. Automobilisten lopen niet direct gevaar, maar het aanbrengen van een eventueel hitteschild zorgt voor een sluiting van de Coentunnel van maanden, met het bijbehorende file-leed.

In september 2009 werd begonnen met de bouw van de tweede Coentunnel. Ruim 3,5 jaar later konden de eerste automobilisten door het object rijden. Vanaf 2008 is men bij het bouwen van tunnels in Nederland begonnen met het gebruik van een betonsoort met een andere samenstelling. Een samenstelling die veel minder veilig is dan de oude samenstelling, zo blijkt nu uit labaratoriumtesten.

Bij een kleine brand is er niets aan de hand, een megabrand zou er echter voor kunnen zorgen dat het beton afbrokkelt en dat het dak uiteindelijk instort. Op kleine schaal zijn er afgelopen zomer testen gedaan in de Coentunnel. Het beton werd opgewarmd tot een temperatuur van 1200 graden celsius. De uitslag van deze testen is nog niet bekend gemaakt, maar volgens het vakblad Cobouw zoemt in het bouwwereldje rond dat de praktijktesten niet afwijken van de laboratoriumtest. Ofwel, bij een megabrand brokkelt het beton veel sneller af dan de bedoeling is.

Rijkswaterstaat bekijkt in de komende maanden op basis van de recente onderzoeken of en zo ja welke extra maatregelen in deze tunnels genomen moeten worden. Behalve in de Tweede Coentunnel is dit specifieke betonsoort onder andere ook gebruikt in de Ketheltunnel in de A4 en de tunnel in de A2 bij Maastricht.

Volg ons op Facebook

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*